Armoede en onderwijs – Column van fractievoorzitter Peter van Schaik
Wist je dat 1 op de 12 kinderen opgroeit in armoede? Zij hebben minder mogelijkheden dan hun leeftijdsgenoten. Opgroeien in armoede heeft ook invloed op school.
Op dit moment loopt er weer een actie over “Ontbijt op school”, maar er is ook een actieweek vanuit het Armoedefonds voor brugklassers in armoede. Eigenlijk te triest voor woorden dat dergelijke acties in deze tijd nodig zijn, maar het is helaas wel de realiteit.
Ik richt me in mijn column nu even op de brugklassers.
Voor het voortgezet onderwijs is er nu een Wet op Gratis Schoolboeken. De ouders worden niet meer lastiggevallen met de dure aanschaf van de boeken. Dat is nu bij de scholen neergelegd. Naast de boeken hebben de leerlingen nog meer nodig. Denk hierbij aan een rugtas, rekenmachine, schriften en een agenda. De actie vanuit het Armoedefonds gaat over de aanschaf van deze middelen. Men wil hiermee minimaal 7000 brugklassers helpen aan schoolspullen. Een prima actie!
Daarnaast lijkt het heel normaal te worden dat leerlingen een computer nodig hebben op school. Deze moet dan wel aangeschaft worden door de ouders. De school mag dit niet echt verplichten, maar stuur je je zoon of dochter dan zonder computer naar school? Daar krijg je toch pijn in je buik van? Steeds meer scholen in Nederland integreren digitale leermiddelen zoals laptops in hun onderwijsprogramma, waardoor de fysieke lesboeken minder worden.
Gratis laptops?
Je kunt je dan ook de vraag stellen waarom wel gratis schoolboeken en geen gratis laptops? Dit roept belangrijke vragen op over het beginsel van gratis toegankelijk, publiek gefinancierd onderwijs en kansengelijkheid.
De discussie over de financiering van digitale leermiddelen speelt al jaren. In 2021 bracht een evaluatie van SEO Economisch Onderzoek aan het licht dat laptops inderdaad essentieel zijn voor het onderwijs. Scholen gaven aan dat ze onvoldoende middelen hebben om deze apparaten zelf te bekostigen. Over dit laatste heb ik wel mijn twijfels.
Volgens Follow the Money (platform voor onafhankelijke onderzoeksjournalistiek) hebben basis- en middelbare scholen in totaal 8 miljard euro op de bank. Het basisonderwijs heeft een gemiddeld eigen vermogen van 4,2 miljoen euro.
De stichting Leergeld Nederland bepleit nu om voor de bekostiging van een computer een soortgelijke regeling te treffen die is gekozen voor de boeken. Laten we hopen dat dit snel zijn beslag zal krijgen.
De mensen in Woudenberg die moeite hebben met de bekostiging van de schoolspullen kunnen zich natuurlijk ook wenden tot de gemeente (de Kleine Schans) Er zijn minimaregelingen die daarin voorzien. De mensen die boven de 130% van het minimuminkomen zitten, kunnen mogelijk aankloppen bij de stichting Burgerinitiatief Nederland.
Schroom niet, maar maak vooral gebruik van de regelingen die er voor je zijn!
Met vriendelijke groet,
Peter van Schaik
Fractievoorzitter GemeenteBelangen Woudenberg